Selasa, 21 Oktober 2014

Kesalahan dalam mendidik anak

Kesalahan dalam mendidik anak - Mengarahkan anak-anak ialah perkara dalam hampir sering memeningkan kepala gempar ibu bapa. \ sedia adalah ibu jua dalam mahukan anak-anak mereka membesar berprofesi masyarakat gagal selanjutnya bermasalah.

Bagai ibu bapa, anda usah ingat, anak-anak ialah amanah Tuhan pada anda bagi dijaga selanjutnya dibentuk sebaik-baiknya.

Mereka lahir layaknya kain dalam putih bersih dalam sempurna minus sebarang cacat celanya. Kitalah dalam mencorakkan selanjutnya mewarnakan kain putih tersebut oleh corak selanjutnya warna khusus.

Di membesarkan anak-anak, pelbagai kesilapan dilakuin minus anda sedari. Kesilapan tersebut berlaku kerana kurangnya wawasan tentang aspek keibubapaan.

Di membimbing, anak-anak usah diingatkan, didikan tidak melampaui paksaan tapi teladan. Anak-anak berlimpah percaya oleh tentang dalam diamati daripada tentang dalam didengar.

Apabila anda menyuruh anak-anak menguruskan multitud oleh benar sedangkan anda sendiri sentiasa bukan menepati sewaktu selanjutnya hampir sering tertangguh, hingga mereka berlimpah gampang terikut-ikut oleh tentang dalam mereka lihat anda perbuat.

Lalu, wajarlah di membimbing anak-anak, anda jua membimbing data anda sendiri.

Antara kesilapan dalam hampir sering anda perbuat di membimbing anak-anak ialah layaknya beserta:
1# Membanding-bandingkan

kesilapan

Ibu bapa hampir sering sekarang membanding-bandingkan kebolehan atau kelemahan anaknya oleh masyarakat lainnya.

Datang ketikanya, perbandingan tersebut diterapkan antara adik-beradik selanjutnya sedia ketikanya oleh masyarakat lainnya layaknya bocah jiran, orang, sepupu, kawan sekelas ataupun sesiapa sahaja.

Memanglah tujaan perbandingan tersebut diterapkan kepada mendorong atau menyediakan intensitas pada bocah. Tapi, selalu sekarang anak-anak menyalah tafsir manfaat ibu bapa berbuat sedemikian.

Terkesan perbandingan tersebut diterapkan antara adik-beradik, hingga maju perasaan cemburu selanjutnya iri hati di data anak-anak. Terkesan perbandingan diterapkan oleh masyarakat lainnya, bocah gampang merasakan rendah data selanjutnya hilang dampak bersaing.

Dimana dibilang membanding-banding tersebut ialah jika anda menimba contoh seseorang atau menyebut sebutan seseorang semasa anda aigara bukan senang hati selanjutnya lagi memarahi bocah.

Eigenschaft masyarakat lainnya tersebut doang menghasilkan dipakai semasa tiada tekanan emosi antara ibu bapa selanjutnya bocah. Misalnya semasa perbincangan berlaku via terbuka. Masa tersebut, barulah sepantas menimba masyarakat Kesalahan dalam mendidik anak lainnya menjadi contoh teladan minus membandingkannya oleh bocah anda. Barulah bocah gampang menerimanya.

Borracho lihat contoh perbualan berikut:

Contoh you: “Apa bakal maka kita ini… Lihat cuando Ali tersebut, setiap petang persis rato balik mulanya. Lari tersebut tetap mandi, solat selanjutnya belajar. \ ragam kita, entah tentang bakal maka nanti. ”

Itu ialah contoh ibu bapa dalam buat perbandingan terus antara bocah oleh cuando Ali. Putra anda persis bukan menggemarinya.

Contoh a pair of: “Orang berjaya ialah masyarakat dalam sentiasa menepati sewaktu. Masa important, mainlah sepuas-puasnya tapi apabila tiba sewaktu belajar, sewaktu solat selanjutnya lainnya, mereka perbuat via seimbang. Apabila anda balik ke tempat tinggal mulanya, sempatlah solat selanjutnya mandi sebelum belajar. Badan jua bukan leti, betul atau bukan? ”

Itu ialah contoh dalam tiada terus unsuri perbandingan. Tujuannya tentu serupa iaitu menegur kesilapan bocah, justru diselit jua oleh agrumen dalam munasabah selain daripada mitna bocah beranggapan oleh menjuruskan perkataan, “Betul atau bukan? ”

Menjadi cubalah dapatkan alur agar anda bukan juga buat perbandingan semasa memarahi bocah. Contohnya dalam dijelaskan awal-awal tadi, contoh kejayaan masyarakat lainnya sepantas diceritakan sewaktu tiadanya tekanan atau desakan emosi di data bocah.

.
2# Kesilapan Merendahkan Kebolehan Putra

kesilapan

Seringkali minus tranquilizar, anda merendahkan kebolehan bocah via bukan terus. selalu sekarang ibu bapa dalam resah tentang kendala bocah meluahkan keluhannya pada masyarakat lainnya in hadapan anak-anak.

Datang ketikanya waktu berjumpa jiran, anda beritahu mereka tentang kelemahan bocah anda. “Anak aku du Cik Jah.. entah tentang juga aku bakal cakap.. da?inas betul bakal belajar. ”Itu salah 1 contoh ungkapan.

Ungkapan tersebut jua dinyatakan oleh kehadiran bocah. Lalu, bocah percaya tentang dalam didengarnya. Lewat bukan terus cuando ibu menyuburkan juga sikap negatif di data bocah tersebut.

Datang ketikanya jua, ibu bapa merendahkan kebolehan data anak-anak via terus jika marah. “Kau tersebut luas nanti bakal maka tentang? Sudahlah da?inas, degil jua! ”

Kosa kata sebegini gampang menghiris perasaan anak-anak selanjutnya jelasnya jika sentiasa diulang-ulang, ia membuat mereka percaya tersebut sahaja kemampuan data mereka.

Ibu bapa usah tranquilizar, tiap patah perkataan dalam anda ucapkan pada anak-anak anda termasuk doa. Ngak usah nanti kosa kata dalam bukan benar jua dalam dimakbulkan Tuhan.

Akibat tersebut, carilah kebaikan di data anak-anak namun minim. Subur-suburkanlah kebaikan tersebut.

Mengarahkan bocah ialah metode dalam berterusan. Ngak usah mengharapkan perubahan dalam mendadak di data bocah. Bagai pendidik, ibu bapa memerlukan kesabaran dalam banyak.

.
3# Memarahi Putra \ Dalam Tempatnya

kesilapanBiasanya ibu bapa mengenai marah jika didapati anak-anak melancarkan kesilapan berulang, selepas dinasihati selanjutnya ditegur.

\ salah memarahi bocah guna kebaikannya tapi anda diharuskan yakinkan marah tersebut kana untuk masyarakat, panduan, multitud, area selanjutnya subjeknya. Masyarakat bukan dapat marah via melulu sahaja.

Sebab itulah, Nabi Muhammad di salah 1 hadisnya berpesan, masyarakat dalam amet kuat tersebut ialah masyarakat dalam menghasilkan menahan amarahnya waktu rato marah.

Ibu bapa hampir sering sekarang menyeleksi sewaktu dalam salah kepada memarahi anak-anak. Heboh ibu bapa mengadu, anak-anak mereka bukan menyukai berterus terang atau berbincang kendala oleh mereka.

Sebetulnya kenyataan sedemikian ialah minim pas.

Anak-anak bukan mahu berbincang mahupun berterus terang oleh ibu bapa sendiri minus disedari menutup pintu berbincangan tersebut.

Masa anak-anak tena minim, serupa sedia dialam tadika atau sekolah rendah, mereka akan mengadu kondisi pada ibu bapa. Mereka mengadu segala-galanya kerana ibu bapalah dalam dianggap menjadi pelindung. Umpama bocah anda barang kali pulang melalui sekolah selanjutnya mengadu dalam master memarahinya.

Masyarakat patutnya bertanya jawab, “Kenapa master marah? ” Putra memberitahu dalam rato dimarahi master kerana mengejek, mengusik, memukul atau menimba barang kawan.

Berkaitan tindak balta?iedis anda?

Heboh ibu bapa \ marah bocah tersebut amat juga jika tahu persis master memarahi anaknya tersebut disebabkan kesilapan bocah tersebut sendiri.

Berkaitan jua perasaan bocah?

Tindakan mengadu kondisi tadi membuat emosinya 2 sekarang sakit. Bilamana perkara tersebut berlaku berulang-ulang sekarang, hingga bocah bukan mahu berterus terang selanjutnya berbincang juga.

Alasannya, kerana ngerti tindakan berterus terang ialah seorang tindakan dalam membawa padah. Sikap inilah kelak dalam terbawa-bawa hingga bocah membesar

Akibat tersebut, ngak usah memarahi bocah jika mereka berterus terang. Ngak usah jua menyebelahi mereka. Jelaskan via bijak, perbuatan mereka sememangnya salah selanjutnya tindakan master tersebut lumrah.

\ sebegini, anak-anak menghasilkan belajar daripada kesilapan. Hubungan ibu bapa selanjutnya bocah jua berprofesi kian lama kian akrab.

.
4# \ Sebagai Pendengar Dimana Teliti

kesilapan

Heboh ibu bapa dalam bukan aigara aspek tersebut bermanfaat kepada mereka. Sebagai pendengar dalam benar tidaklah sukar dipraktikkan, cuma ibu bapa sahaja dalam memperkecilkan peranan mereka menjadi pendengar.

Bilamana anak-anak kian lama kian cukup umur, mereka barrica merahsiakan besar perkara daripada wawasan ibu bapa. Antara sebabnya ialah disebabakan sewaktu minim, luahan selanjutnya keluhan hati mereka bukan dibagikan atensi dari ibu bapa.

Borracho simak kehidupan anda oleh anak-anak.

Adakah anda stop meramal akhbar jika bocah anda datangi selanjutnya bertanyakan sesuatu soalan? Adakah ibu stop menggoreng ikan jika tiba-tiba bocah datangi ke dapur selanjutnya bertanyakan sesuatu?

Kemungkinan jawapanya ialah bukan.

Masyarakat menjawab pertanyaan bocah sambil meramal akhbar. Masyarakat melayan bocah sambil menggoreng ikan. Dalam anda, tentang dalam ditanya tersebut bukan bermanfaat.

Bener-bener soalan dalam dikemukakan tersebut barang kali bukan bermanfaat, tapi panduan anda memberi atensi tersebut bermanfaat. Lalu ngak usah salahkan anak-anak jika mereka suah cukup umur, mereka bukan menganggap anda menjadi penyelesai kendala dalam menghasilkan diharap.

.
5# \ Mewujudkan Kemesraan

Itu jua 1 kendala dalam sering timbul. Bisakah anda bersabar sebelum memarahi atau menegur kesilapan bocah?

Heboh ibu bapa gampang hilang sabar.

Berkaitan tindakan anda jika master sekolah memaklumkan bahawa bocah anda ponteng sekolah? Persisnya anda tetap memarahinya minus lagi-lagi dulu barrica memahami situasi atau konflik emosi di dirinya.

Apabila tersebut termasuk kesilapan dalam mula-mula, hingga anda usah menasihatinya oleh benar. Ceritakan kepadanya bahawa anda jua akan berprofesi pelajar. Masyarakat jua akan merasakan jemu belajar, tertekan selanjutnya lainnya. Katakan untuk bocah anda memahaminya.

Tanya bocah tentang dalam rato fikirkan sebelum rato menimba tindakan ponteng tersebut. Selepas bocah anda mula merasakan selesa berbincang, jelaskan padanya begitu tindakan tersebut menghasilkan mendatangkan malu selanjutnya merosakkan multitud depannya.

Terkesan bocah tetap ponteng, amat juga anda berada berbincang. Banget juga anda barrica fahami perasaan selanjutnya fikirannya. Cunakan sentuhan kepada menyarankan kemesraan.

Pegang bahunya semasa berkata-kata. Lihat pas ke wajahnya. Bilamana bocah anda tena minim, hingga melutut agar kedudukan matojo anda berposisi separas oleh matanya.

Selepas rato mula selesa, sekarang anda ubah pendekatan. Masyarakat katakan sukar kepada anda menerima dalam rato tena melancarkan kesilapan dalam serupa.

Masyarakat usah memarahinya. Memarahinya tidak kerana anda mahu melepaskan geram tapi memarahi bocah kerana anda mahu mengajar selanjutnya membentuknya.

Terdapat perbezaan dalam ketara antara 2 situasi marah tersebut. Anak-anak berlimpah menghormati anda kira-kira mereka bukan menghasilkan menjangkakan tentang tindakan anda untuk kekeliruan dalam mereka perbuat.

Sebabnya, andai anda kelewat marah, hingga bocah barang kali katakan untuk dirinya, “Ayah aku selalu ragam itu”. Lihat, namun anda betul-betul marah, kesannya tiada terus untuk data bocah.

Bak istilah pepatah, alah konvensional tegal konvensional.

Baca juga artikel kami yang lainnya tentang Contoh Surat Amdal

Tidak ada komentar:

Posting Komentar